Wednesday, September 30, 2009

Cincin Perkahwinan


Cincin perkahwinan memang menjadi perhatian pada para tetamu yang hadir apabila selesainya Majlis Akad nikah bersama Tok Kadi.

Pada ketika itu pengantin perempuan mula menjadi perhatian untuk majlis seterusnya, iaitu menyarung cincin atau adat membatal air sembahyang ( ada sesetengah mengatakan tidak sesuai menggunakan istilah batal air sembahyang....)

http://sydeenphoto.com/blog/?cat=1&paged=2

Ramailah mula nak tengok cincin di jari manis si jelita tersebut.
Cincin perkahwinan merupakan lambang istimewa kepada pengantin. Terdapat pelbagai bentuk cincin perkahwinan yang kita lihat pada masa kini, samaada di kedai Poh Kong atau Habib malah kedai Emas Mek Senah di Kota Baharu, Kelantan pun ada ciri-ciri serta rekebentuk mereka tersendiri.

Cincin Perkahwinan kebisaannya kita beli sekali sahaja dan mungkin akan di pakai oleh bakal isteri kita sehingga akhir hayat, maka pemilihan cincin perkahwinan perlu diberikan perhatian.

Surveylah seberapa banyak kedai yang mampu anda survey untuk memastikan cincin perkahwinan idaman anda di temuai.

Pengalaman saya bersama ibu pernah pergi hampir 7 buah kedai untuk mencari cincin yang berkenan dihati, lepas tu bawa pulah bakal isteri pergi tengok lagi supaya kita bukan syok sendiri, sebab yang nak pakai sidia.

Bila bercakap tentang bab cincin perkahwinan ni jangan lupa juga tentang bajet. Sediakanlah bajet yang berpatutan jangan terover bajet sudahlah nanti sampai dah dapat anak pun hutang cincin perkahwinan belum habis bayar.
Bijaklah mencari Cincin Perkahwinan Idaman Anda.







No comments:

Post a Comment